28 April, 2010

Flere smæk

Smæk i numsen er et emne, der jævnligt dukker op i mit liv i Frankrig.

Vi praktiserer det ikke her i huset, men det hænder, at andre børn får en fessée og hyppigere at de får trusler om at få det, og dermed er det jo i vores liv. Det er noget, vi må forholde os til, at venner og venners børn får eller kan få.

Tirsdag blev denne ret diskuteret i Europarådet. Le Monde har i den anledning begået en lille tekst, og det er igen - som altid - overraskende, hvor mange franskmænd, der forsvarer denne ret, i forhold til mængden, der er imod. De er enten meget få. Eller også blander de sig ikke.

Jeg diskuterer det ikke længere ret meget med nogen. Det er alligevel en absolut blindgyde, hvor ingen forståelse er mulig. Jeg er alligevel ikke parat til at forlade mit standpunkt med så meget som en centimeter. Heldigvis er min mand og jeg enige, og vi havde ikke handlet holdninger af på dette punkt, inden vi fik barn.

De fleste, der ytrer sig, mener åbenbart, at det ikke er muligt at opdrage børn uden i hvert fald at have muligheden for at slå dem. Hvordan skal man ellers få børn til at spise deres aftensmad, spørger en af artiklens kommentarforfattere tilsyneladende helt seriøst.

En anden kommer ind på, hvordan pyskisk vold er lige så ødelæggende som fysisk. Det er jo rigtigt, og den oplever franske børn også i rigt mål. Hvis ikke i deres familie så næsten så sikkert som amen i kirken i løbet af deres skolegang eller fritidsaktiviteter. Det kan jeg jo skrive om en anden gang.

Læs også om smæk i numsen her.

2 comments:

Nille said...

Kære Solveig,

I Belgien er fessées vist heller ikke forbudt - og det kan jo undre noget. Som du skriver er fysisk og psykisk vold det samme - men det retfærdiggør jo ingen af delene i min verden!

Jeg kan på sin vis sagtens forstå, at man som forælder nogle gange kan være helt derude, hvor man ikke aner, hvad man skal gøre - uden selv at have erfaring med det. Men måske er det så også en situation man er med til at skabe, fordi barnet påvirkes af ens egne frustrationer?

Det er et ømtåleligt emne - og som med mange andre, et jeg holder mig lidt fra - fordi man altid får at vide, at uden børn kan man ikke forestille sig det! Men derfor har jeg jo stadig mine tanker og mine principper.

Hav en dejlig weekend!
Nille

Sol said...

Kære Nille

Det er muligvis svært at forestille sig hvor umulige børn kan blive i forhold til deres forældre, når man ingen har, men det er nu også en let måde at lukke munden på selv velment kritik, synes jeg.

Jeg tror som du er inde på at vold skaber mere vold, og fessée optrapper forholdet.

Jeg synes imidlertid jeg kan se, at forholdet mellem børn og forældre er særligt. F.eks udsætter vores ene barn da os for ting, som ingen andre heldigvis må trækkes med, men jeg tror, det hører med til at vokse op, og det gør børn på forskellige måder. Nogle prøver virkelig ens grænser af, og det er vel så der, at man i Frankrig og åbenbart også Belgien mener, at smæk er den eneste løsning.

Men det er et område, jeg virkelig ikke forstår. Lidt ligesom sygesikring i USA... og som dig, holder jeg mig derfor normalt fra diskussioner. Men har åbenbart brug for at ytre mig om det alligevel, siden jeg blvier ved med at kommentere det her.

Rigtig dejlig weekend til dig,
Solveig