25 May, 2010

Min computer taler fransk

Min computer taler atter fransk, og jeg hader det.

Jeg har mere eller mindre opgivet at indstille sprog i Exploreren.

Den intelligente maskine tjekker alligevel altid IP-nummeret, og matcher det op med det korrekte sprog. Lige meget hvor meget jeg vælger og vælger om.

Jeg havde egentlig opgivet at kunne få lov at læse Google-programmerne på engelsk. Indtil jeg skiftede til Firefox. Den kan tilsyneladende godt æde, at jeg bor i Frankrig, derfor har fransk IP-nummer, men altså hellere vil tale engelsk end fransk med min kære maskine.

Firefox'en - eller hvad det nu er - har givet andre problemer, der betyder, at jeg alligevel af og til vender mig mod Explorer. Men kors da, hvor er det irriterende, for så er der ingen vej udenom Google på fransk. Den lille irriterende sprog-switch finder altid tilbage. Så utroligt det end er. Jeg har selv siddet og kodet den slags for 15 år siden, og det var helt enkelt at lade folk vælge selv.

I dag er verden simpelthen indrettet til ét land - ét sprog lige meget hvor grænseoverskridende nettet og alle opkoblede computere så er.

4 comments:

Louise said...

Hm - det forstår jeg ikke, men altså jeg forstår mig meget lidt på computerer. Jeg har belgisk IP adresse men dansk i google-maskinen. Og det irriterer mig - jeg ville hellere ha' engelsk eller fransk men kan, som du, ikke få det lavet om. Hm! Louise

Sol said...

Interessant.

Sig mig så, er din computer dansk? Altså købt i Danmark. Min er købt her i Frankrig.

Jeg vil ikke sige, det beroliger mig, at du heller ikke kan lave det om. Men i det mindste behøver jeg ikke føle mig som totalt idiot.

Men irriterende er det.

Louise said...

Ja, min computer er dansk, da jeg ville ha' dansk keyboard og ikke kunne få dem til at bestille det til mig her. Så deri lægger noget af forklaringen måske. Bare ikke hvis det er IP adressen, de sammenholder med!!

Sol said...

Noget kunne tyde på en forklaring i den retning.

Du kan forresten sagtens købe et keyboard i Danmark og forbinde din franske computer med det. Sådan har jeg gjort. Jeg kan heller ikke holde det franske keyboard ud.

Mine stakkels børn må dermed føre det dobbeltkulturelle ud i yderste konsekvens og lære begge. Nogle gange spiller de på papas ordi og andre gange på min.

kh Solveig