08 May, 2010

Det lykkelige Danmark

Forleden morgen så en lærer et indslag på tv om Verdens lykkeligste folk.

Gæt selv hvem.

Jeg blev logisk nok spurgt om min mening, da jeg afleverede barn i skolen samme morgen.

De der undersøgelser, der udnævner det ene eller det andet folk som det lykkeligste, dukker jævnligt op, og af en eller anden grund er danskerne så havnet på førstepladsen.

Jeg kan virkelig ikke greje hvorfor. Jeg mener, jeg mærker ikke al denne generelle lykkelighed, når jeg tilbage. Jeg mærker heller ikke, at franskmænd er generelt mindre lykkelige eller mere.

Til gengæld mærker jeg stor forskel på, hvordan individer griber deres egen lykke an. Om de vælger at glæde sig ved livets lyse sider eller lade sig opholde af de tordenvejr, vi alle af og til har indover.

Sjovt nok finder mange danskere lykken i Frankrig i form af dette lands imponerende rigdom af god mad og vin, der matcher.

Hvem ved, måske er det i virkeligheden her, at danskere lader lykkebatterierne op?

No comments: