05 October, 2009

Mormors sorte sag til te


Posted by Picasa

Min mormors tepotte er fra Huset med Bolignyt i Vejen. Den har brygget te i en menneskealder, og har fået både revner og ridser og krakeleringer i sin blanksorte overflade. Af bar brug, og så hedder det ikke længere slid men patina.

Den sorte tepotte er kun i brug ved særlige lejligheder.
  • Fordi jeg passer på den
  • Fordi dens skrøbelighed ikke egner sig til hverdagens hurtige og ikke altid lige velovervejede bevægelser.
  • Fordi jeg er doven, og thebreve går stærkt. The derimod er et ritual.
Nu har jeg imidlertid fået to pakker forærende, som fordrer potten. Direkte fra Paris, hvor alting lissom er lidt mere gennemført lækkert end på landet.

EFter 150 år i branchen har brdr. Mariage tydeligt nok erfaring med emballering af le vrai luxe.


Posted by PicasaAlene at pakke posen med to dåser the ud er en oplevelse.

Værs'go:


Posted by Picasa

Posted by Picasa

Posted by Picasa
Inde i posen befinder sig en anden pose af den type, theen normalt befinder sig i. Den er lukket med brødrenes segl i form af et klistermærke - trods alt - og et lille silkebånd med deres navn.


Posted by Picasa

Posted by Picasa

Posted by Picasa
Indeni befinder sig to æsker, der hver indeholder en dåse med hver sin the.


Posted by Picasa

Posted by Picasa

Posted by Picasa
Imponerende, ikk'?

Jeg tog mig god tid til at arbejde mig igennem dette kinesiske æskesystem af indpakning, og sendte en tanke eller to i retning af den effekt, det smukke papir og de fint afstemte detaljer virkede ind på den måde, jeg senere tog produktet i brug på.

Den form for the er ikke et produkt. Snarere den centrale ingrediens i et æstetisk ritual.

Mens jeg greb op efter mormors tepotte - forsigtigt, den er som sagt skrøbelig - sendte jeg tanke tre og fire i retning af luksusprodukters indpakning.

Vi befinder os jo med champagne selv i luksusindustrien, og i denne branche stammer hele 40 procent af det årlige CO2-forbrug fra indpakning. Det er med andre ord ikke muligt at demonstrere sin eksklusivitet gennem lækker indpakning. Et nyt mærke som os begynder ikke med at forbruge 40 procent mere CO2 end nødvendigt. Vi gør i hvert fald ikke. Men måske skal vi overveje andre muligheder, der giver denne oplevelse inden den centrale oplevelse.

Det virker. Det virker helt fantastisk. Da jeg var færdig med at vikle alt ud, sad det både i fingre og øjne, at denne the er af den særlige slags, som man skal vie sin fulde opmærksomhed en tid. Jeg viste begejstret Alain hele æskesystemet med klistermærker og bånd og halløj.

Jeg måtte smage den første the samme aften. Bryggeritualet stemte mit sind rigtigt forinden. Selv farven på mormors tepotte matcher brødrenes Frere perfekt. Det forekommer mig passende.

Hele dén måde at fortælle modtageren om sin the, gad jeg godt kopiere, men uden at det koster 40 procent.


Posted by Picasa
NB: Min mormors tepotte er fra før the-tiden, og er derfor stavet uden h.

3 comments:

Tina - omme i London said...

Hvor modtagelige er franskmaend for oekoindpakning og alt hvad der er groent? Man maa kunne bruge nogle lokale materialer til at goere f.eks. en forsendelse smuk som den du fik, uden at bruge alt for meget CO2. Det er et spaendende projekt!

Sol said...

Hej Tina,

Det groenne er paa vej op i Frankrig, vil jeg mene.
Mest hvis man bor i store byer, er enten veluddannet eller har tilstande som glutenallergi eller andet inde paa livet.

I champagneindustrien er det ikke rigtig en parameter endnu. Godt nok har nogle af champagnehusene introduceret groennere flasker, men det betyder ikke at de er oeko, kun at de overvejer, hvor meget vand de bruger til produktionen, mindre glas i flasken og den slags. Det er ogsaa godt, smaa skridt paa vejen er bedre end ingenting.

Du har fuldstaendig ret i, at man maa kunne taenke sig til en form for indpakning, der ikke noedvendigvis involvererer en masse CO2, som produktion af emballage normalt goer.

For det ville vaere aergeligt at gaa glip af udpakningsoejeblikket, der blev en oplevelse i sig selv.

Hvor groent er livet mon i London?

Mange hilsner
Solveig

Sol said...

Hej Tina,

Det groenne er paa vej op i Frankrig, vil jeg mene.
Mest hvis man bor i store byer, er enten veluddannet eller har tilstande som glutenallergi eller andet inde paa livet.

I champagneindustrien er det ikke rigtig en parameter endnu. Godt nok har nogle af champagnehusene introduceret groennere flasker, men det betyder ikke at de er oeko, kun at de overvejer, hvor meget vand de bruger til produktionen, mindre glas i flasken og den slags. Det er ogsaa godt, smaa skridt paa vejen er bedre end ingenting.

Du har fuldstaendig ret i, at man maa kunne taenke sig til en form for indpakning, der ikke noedvendigvis involvererer en masse CO2, som produktion af emballage normalt goer.

For det ville vaere aergeligt at gaa glip af udpakningsoejeblikket, der blev en oplevelse i sig selv.

Hvor groent er livet mon i London?

Mange hilsner
Solveig