25 January, 2010

Hale-hoi

Jeg har taget fat på horror-projektet her i huset, og det her indtil videre kastet flere kulturelle oplevelser af sig.

Det drejer sig om en - helst men ikke altid - årlig oprydning af det rum, der fungerer som mit kontor. Det vælter sig i små og store stykker papir, udklip, gamle blade, aviser, noterbøger, visitkort og meget mere blandet med nullermænd og i små, store og mellembunker.

Jeg har foreløbig fundet: 14 CD'er, jeg vil genhøre. Herunder Mahlers 5. symfoni, Christy Moore og en hel del Johnny Cash. Mahlers femte klarede jeg her til aften, hvilket gjorde det muligt at identificere et lille trompet-stykke, vi smughørte i onsdags på musikkonservatoriets gange.

Også H.C. Andersen blev fundet frem og støvet af, og jeg fik lov til at læse Klods-Hans for min søn, han grinede højt og hjerteligt af hele historien med alle dens gammeldanske talemåder. Det var fantastisk. Det er meget sjældent, at jeg får lov at læse op. Vi diskuterer normalt Lego-kataloger eller eventuelt leksikon-bøger. Hvis du har et godt bud på en H.C historie, der kan være ligeså hjerteligt forløsende som Klods-Hans, så giv et bud.

Det er gået op for mig, at det er vigtigt at læse H.C Andersen nu, på dansk, inden børnene hører den på fransk eller ser den på film. Når de kender historien, gider de den mindre, og så får de jo slet ikke alle H.C Andersens fantastiske sproglige konstruktioner og store humor med.

Skidt så med nullermændene. Siger jeg endnu et år. Derfor synker bunkerne aldrig synligt.

 
Posted by Picasa
Første tredjedel af den bogreol, der rummer litteratur.

4 comments:

Nille said...

Hej Solveig,

Jeg synes, at utroligt mange af H. C. Andersen's eventyr er velegnede til både store og små. Selvfølgelig er der nogle triste imellem - som De Vilde Svaner - men der er også mange sjove. Fyrtøjet er da også ret underholdende med hundene?

Det er dejligt at læse eventyr op - jeg læser nu også selv stadig meget i mine HCA-bøger!

Det er absolut vigtigere end at fjerne nullermænd :-)

God fornøjelse med oprydningen!

Pernille

Sol said...

Hej Nille.

Hvor dejligt at høre fra dig.

Jeg har altid godt kunnet lide De Vilde Svaner. Hvordan er det nu, ender den ikke godt? Det er jo ikke givet med H.C. Andersen, vigtig modvægt til disneyfiscering.

Fyrtøjet er et godt bud som den næste.

Min søn er hypersensibel, og han kan godt blive meget eksalteret for tæt på sengetid. Sjovt nok tilsyneladende mere af bøger end af film.

Jeg har lige hurtiglæst "Den lille pige med svovlstikkerne". Jeg kan lige akkurat klare at læse den, men læst op kan jeg simpelthen ikke holde tårerne væk fra øjenkrogene. Den er bare så forfærdende trist og så alligevel så smuk.

Ha' en dejlig dag,
Solveig

Nille said...

Hej Solveig,

De Vilde Svaner ender godt - men den ewr jo ret sørgelig undervejs synes jeg - med hende, der mister alle sine brødre.

Den lille pige med svovlstikkerne er ganske enkelt for trist - jeg har det nøjagtig ligesom dig med den.

Jeg prøvede at genfortælle eventyret om juletræet til nevøerne til jul - men de syntes det var sørgeligt at høre. De er jo nemlig tit så sensible - så Magnus oplevedet det jo som døden, da træet blev smidt ud.

Men der er mange, som sagtens kan "bruges" til børn - og jeg synes, at det er skønt, at på sin vis stadig er aktuelle midt i disse Disney-tider. Men Disney ville jo heller ikke være, hvis eventyr ikke fandtes i forvejen :-)

Hav en god dag!

Sol said...

Jeg fik lov at læse hele Fyrtøjet op, og den virkede næsten lige så godt som Klodshans.

Det er virkelig en fornøjelse at læse H.C.A. Stor humor. Der er selvfølgelig altid god grund, når værker har levet i over 100 år. Jeg har aldrig læst en verdensklassiker, hvor jeg undrede mig.

Men jeg var nødt til at insistere lidt på det Fyrtøj undervejs alligevel. Som Clement sagde, den kender jeg jo allerede godt fra film, og så skal der alligevel noget til at blive hængende.

Jeg fortryder lidt, at jeg ikke har været mere obs på, hvor vigtigt det er ikke at have set alt på film... jeg synes ikke engang, mine børn ser meget film.

Men der er bare så stor forskel på at høre den rigtige historie og så få en eller anden gennem-drøvtygget version i en eller anden halvdårlig tegnefilmudgave.

Det har såmænd også vist sig, efter at jeg har taget temaet op, at Alain franske eventyrsamling er så dårligt redigeret/genskrevet, at han dårligt gider læse op af den. Hvordan mon børnene så har det med at høre disse historier?

I dag vendte han tilbage fra byen med et nyindkøbt, nyudgivet og smukt illustreret eksemplar af La Fontaine til omgående imødegåelse af al ukultur. Og ord er endda min afdeling i dette hus.

Her til aften var datteren dog for træt, og jeg har gennemgået Bismarcks forlis med sønnen efter at have fundet fire glemte bøger om verdenshistoriens berømte skibe i en kasse på loftet tidligere i dag.

Jeg har ryddet op i en tredjedel af min bogreol, men nullermændene har det stadig godt og rart i hjørnerne.