04 February, 2011

Fricadelles

Frikadeller er den mest danske af alle spiser.

Jeg har nu aldrig brudt mig specielt meget om kødbollerne, og her i Frankrig kan man spise så mange dejlige ting, at jeg ikke har gjort nogen større indsats for at holde dellen i hævd.

Men Tulip er åbenbart lige om hjørnet med hjælp.

Stor forbløffelse, da jeg for leden læste, at jeg nu kan forvente fricadelles på børnenes kantinemenu. I Frankrig spiser man ellers primært regulære kødstykker, men skal kødet være hakket, er udgangspunktet en udskæring, der har et navn. Læs mere.

200 tons fricadelles bliver det til om året, fortæller Tulip selv. Jeg er endnu ikke stødt på en eneste i mit supermarked, og de har heller ikke optrådt på ugens menu i kantinen endnu. Men det kan jo komme.

2 comments:

Nille said...

I Belgien leder ordet fricadelles ikke hen på noget nær så skønt som mine mors danske frikadeller desværre!

I Belgien - og vist hele Nordfrankrig - er det panerede pølser, som frituresteges. De sælges i øvrigt primært i les friteries :-) Jeg er ret sikker på, at de var med i Ch'ti-filmen!

Jeg håber, at der er nogen hos tulip, der har undersøgt det inden de lancerer sig på det franske marked... for det lyder ikke som den sundeste kantinemad, synes jeg!

Hav en dejlig uge!
Nille

Louise said...

Jeg holder godt gang i det danske frikadelleliv og ville aldrig ty til købedeller. Men det er jo en helt anden snak. Hvis Tulip kan få franskmændene til at spise den danske variant, synes jeg det er helt fint. Den belgiske er i hvert fald ikke at anbefale, synes jeg.